Новац је битан, али постоји много тога што је вредније од новца

Никола Драгаш. Уметник који је свој таленат показао када је, са четири године, нацртао пиштољ свог рођака, полицајца јер није могао да га домаши. Кажу да песници не преписују свет, већ стварају нови. Овај карикатуриста свет око себе боји у лепше боје и даје му другачији облик.

 

Зашто сте се одлучили за графички дизајн?

Цртам од када знам за себе, тако да ми је после средње школе једино било битно да останем у причи, где ће ми цртеж бити примарна ствар. У графичком дизајну све полази од скице, цртеж је основа.Дизајн логотипа, знака и плаката су ме од увек привлачили. Скоро већ десет година сам у графичком дизајну. Запослен сам у Пошти Србије као дизајнер. То ми доноси гомилу знања, хлеб и плаћа рачуне.Илустрација и карикатура су ми приоритет. То је поље где сам најачи и где говорим тако да ме сви разумеју.

 

Илуструјете и озбиљне књиге и часописе, или постоји нека ваша прећутна одлука да илуструјете за децу?

Често стоји та предрасуда да када радите за децу да је то на неки начин неозбиљно.Радити за децу је првенствено велика одговорност, јер они све виде, то су у старту неискварена бића, и њих не можете преварити. Они врло добро знају шта ваља а шта не ваља. Умеју да препознају емоцију. Када видите да дете са одушевљењем прелистава књигу или сликовницу са вашим илустрацијима, верујте нема веће награде, и мотива да наставите даље да цртате.

Како Дуња, Страхиња и Сташа реагују на ваше радове?

Сташа и Страхиња су малецки још, имају једанаест месеци и то је за њих једно шаренило као све што их окружиује. Али Дуња зна врло добро о чему се ради. Цртамо заједно, бојимо бојанке. Јест да она води неку своју политику, али има и то своје. Тату је прихватила као некога ко црта, и чији је то позив.Када цртам за њу углавном су на менију вук, звезда и прасе.

 

Који је вам је најдражи рад?

Тешко је то рећи, сваки је драг на свој начин, чак и они старији који су можда лошији, они су ми можда чак и дражи, јер да нема њих, неби било ни напретка.

 

 Како је изгледао ваш први рад?

О мојим првим радовима и почецима знам више из приче. Имао сам четири године и тада нам је у посету дошао рођак који је радио у полицији, и тада је свој службени пиштољ ставио негде на витрину, ван домашаја деце. Мене је узео у крило, и док су старији водили неке њима битне разговоре, ја сам дограбио оловку и направио први цртеж тог пиштоља на кутији цигарета. Када је то угледао, рођак ми је рекао да нацртам ласту, и после тога је рекао: „Овај мали је талентован”, и тако је то кренуло.Невероватно је то што он још увек негде чува ту кутију цигарета.

 

Када сте схватили да не желите да будете правник, лекар или инжењер, него баш карикатуриста?

Ту је битно да будете искрени према себи, и још битније да то препозна ваша околина, првенствено родитељи.Све остало је процес са успонима и падовима, добрим и лошим тренуцима.Падале су ми неке друге професије на памет као на пример да будем учитељ или васпитач, али опет се то негде можда и обистинило, тиме што цртам за децу.

 

Како су ваши родитељи тада реаговали?

Код њих је увек постојала теорија да ако не будем цртао, и радио оно што волим, да од мене у буквалном смислу неће бити ништа у животу.

Најтежи тренутак у каријери, најлепши?

Сваки дан ми се догоди и једно, и друго.Тешко је када вас одбију на неком конкурсу, када вас мало плате за оно што радите, када неко вређа ваш рад а није компетентан за то, а једноставно му се може. А лепо је када сте награђени, када ваш рад обајве у новинама или часопису, када вас породица подржава.

Шта је то што пружа највећу сатисфакцију у раду?

Људи углавном воле да ме питају имам ли ја шта од цртања, мислећи на новац. Новац је битан, али постоји много тога што је вредније од новца, што сам стекао и доживео бавећи се цртањем. Доста путујем, за сад углавном по Србији, и пресрећан сам што сам успео да мало боље упознам своју земљу. Често гостујем и приређујем разне радионице за децу из области карикатуре и илустрације. Излагао сам своје радове у домаћим и иностраним галеријама и музејима, и оно што је најбитније упознао и спријатељио се са многим великанима и мајсторима илустрације и карикатуре. Ово нисам навео да бих се похвалио, већ да бих показао да има нешто вредније од самог новца који додје и продје, али је итекако битан!

 

Mара Недељков

Слика

Оставите одговор

