“ Nisam prošao staž onih koji nose kafu i kiselu vodu starijim piscima “

Слика

 

Бифе Народне библиотеке Србије, два-три слободна стола, по свима мрвице, остаци нечијег оброка. Стајаћу. Са фризуром безуспешно зачешљаном уназад, у фармерицама, тегет сакоу, рукави мало предугачки, бела кошуља, крагна задигнуна. Прилази и пружа руку. Писац, добитник НИН-ове наградеза књижевно дело, Александар Гаталица.

За себе каже да није господар свог живота, а „Велики рат“ књига његовог живота јер је у њу уложио сво знање, вештину и таленат. Када је одлучио да студира Светску књижевност, отац му је рекао да ће умрети од глади, али је ипак још увек жив, добитник је шест књижевних награда: Награда Иво Андрић за најбољу збирку приповедака, Награда Милош Црњански, Umberto Saba 2010…живи и говори за Политиколог.

Многи велики писци су ишли испред свог времена и осећали се несхваћено, да ли се Ви осећате несхваћено?

Не толико. Једноставно осећам да је било потребно да добијем ове две награде које сам сада добио на крају, да бих стигао до великог броја читалаца.

Како је изгледао Ваш први текст, из садашње перспективе?

Баш први је био веома давно, али први који је ушао у књигу ми изгледа добро зато што сам ја годинама заправо писао нешто што није нешто озбиљније, нешто што треба да уђе у књигу. А када сам помислио да би то требало да буде, и када сам помислио да бих  ја уопште био писац, онда  већ прва прича која је ушла у „Линије живота“ сада ће бити прештампана као прича о мојој првој књизи.

Када Сте схватили да желите да будете писац?

Касно, у односу на многе друге српске писце који су то још били у гимназији, или најкасније на почетку факултета, па су онда стажирали у некаквим књижевним часописима, па ја обично кажем да су прошли стаж оних који носе кафу и киселу воду, и вињак старијим писцима, ја читав тај стаж нисам прошао уопште. Ја сам занат испекао студирајући Светску књижевност, на катедри за светску књижевност.

Да ли од уметности може да се живи?

Не може од уметности да се живи, ја сам већи део свог радног стажа провео као новинар. Сада сам библиотекар од пре три месеца, иначе сам новинар био петнаест од двадесет година свог радног стажа

Ваша књижевна дела су носиоци многих награда, како се пише за тако престижне награде?

Не пише се за награде, то долази касније. Оно на шта су ме упозоравали старији писци је то да обратим пажњу како улазим у књижевност, кога бирам за своје књижевне претходнике, пошто се од младог писца очекује да има неке књижевне претходнике. Где улазим, на који начин се представљам, јер је друга и трећа књига, заправо, важнија од прве. Тако су ме научили, што је врло тачно. Са трећом књигом писца критичари и публика сместе у некакво место у српској књижевности. Ја сам имао ту срећу да сам од почетка био смештен на место једног врло надежног писца српске књижевности.

Изјавили Сте да нисте господар свог времена, јесте ли господар свог живота?

Имам превише обавеза, покуушавам да их све обавим, али једва успевам.

Чиме не бисте волели да се вави Ваше дете?

Моје дете има двадесет једну годину и већ је одлучила чиме ће се бавити, тако да је прилично ирелевантно шта бих ја волео или не бих волео. Она студира Историју уметности, и морам да кажем да ја, за разлику од већине родитеља, нисам одвраћао од тог непрофитабилног факултета. Будући да стварно сматрам да свако треба да се бави оним што воли и да ће наћи начина да некако од тога и живи или од нечега што је слично томе, а да је мучење некога терати на економију и право ако није за то.

Где бисте волели да проведете своје пензионерске дане?

У Београду, наравно. Рецимо улица Кнеза Лазара и та околина према Сави, где никад нисам живео, додуше. Ако бих негде волео да проведем, волео бих у неког згради у Кнеза Лазара.

Када ћемо читати неко Ваше следеће дело?

То не зна ни писац. Нисам започео писање. Сада тренутно живим са овом књигом и за ову књигу. Проћи ће три-четири године сигурно до следеће књиге.

 

Аутор: Мара Недељков

 

Оставите одговор

