Novinarstvo prolazi kroz najveću krizu od svog postanka

Mišljenja ljudi koji već dugo rade u ovoj oblasti razlikuju se u pogledu uzroka, oblika promena kao i vizije budućnosti novinarstva. Pored duge karijere novinara, radila je i kao profesorka na više fakulteta, a danas na Fakultetu političkih nauka u Beogradu predaje Uvod u novinarstvo i Teorije i tehnike novinarstva. Dr Neda Todorović pisala je u NIN-u, Dugi, Profilu, Kuća stil-u, Politici, M magazine-u, rimskom IF&d-U. Bila je glavni i odgovorni urednik Bazara i Jefimije, scenarista I voditelj više emisija i serija. Napisala je više knjiga: Moda I mi, sa Aleksandrom Joksimovićem 1976.; Ženska štampa I kultura ženstvenosti 1987; Duh devedesetih 1996.; Savremeno novinarstvo 1998.; Hrana kao drugi seks 2001.; Istraživačko I interpretativno novinarstvo 2002. Koliko je obrazovanje novinara važno i koji su uslovi potrebni da bi profesija povratila ugled, govori nam prof.dr. Neda Todorović.

Koliko je za jednog novinara univerzitetsko obrazovanje važno?

U XXI veku nemoguće je biti novinar bez adekvatnog, univerzitetskog obrazovanja. U pitanju je odgovoran posao koji podrazumeva široko, humanističko obrazovanje, komparativno poznavanje brojnih društvenih nauka, visoku pismenost, dubinsko znanje o funkcionisanju medija u društvu, kao i specijalistički uvid u odredjenu oblast.

 Da li mislite da podjednako dobro ovim poslom mogu da se bave studenti novinarstva i nekih drugih fakulteta?

Diplomirani novinari u prednosti su u odnosu na konkurente sa drugih fakulteta jer su stekli teorijska i praktična znanja o medijima, komunikologiji, načinima izražavanja novinara… koja ih kvalifikuju da se odmah uključe u rad medija bez potrebe za dodatnom obukom.

 Koji je najveći nedostatak kurseva novinarstva?

Na kursevima se stiču samo izvesna praktična znanja koja prenose novinari. Nedostaje im teorijska baza koja je neophodna za složene zahteve savremenih medija i viših nivoa rada u njima – pre svega za istraživačko, analitičko, interpretativno novinarstvo.

 Šta se najviše promenilo u odnosu na period kada ste Vi počinjali bavljenje ovom profesijom?

Mi smo bili prve generacije visokoobrazovanih novinara. Pre nas smatralo se da je dovoljno da novinar bude zanatlija. Iako se broj mesta gde se novinari danas obrazuju višestruko povećao, ponovo smo se vratili nazad pa vlasnici velikog broja medija, i sami bez ikakvog obrazovanja, smatraju da svako može da bude novinar. Rezultati su porazni, ali to u vremenu gde najjeftinija zabava garantuje rejting nikome ne smeta.

Šta Vama najviše smeta u današnjem novinarstvu?

Odsustvo kvalitetnog, autorskog pristupa, neobrazovanje, primitivizam, nepoštovanje etičkih i esteskih principa. Koje su prednosti i nedostaci sadašnjeg vremena i okolnosti za novinare?

Obrazovanje danas garantuje da je novinar sa dilomom multimedijalni novinar koji može kvalifikovano da radi u svim medijima. Novi medij, Internet, pruža neograničene mogučnosti u smislu pomoći pri istraživačkom postupku, dostupnosti informacija i sagovornika, brzini informisanja… Ali, neobrazovana publika u vremenu preobilja informacija okreće se zanimljivostima i vestima iz privatne sfere zanemarujući teme od vitalnog značaja bitne za njihovu egzistenciju.

Da li postoji raskorak između ponude obrazovanih novinara i potražnje za njima?

Veća je ponuda od potražnje. Profesija je osiromašila pa se vlasnici i urednici medija zadovoljavaju spretnim laicima koji su relativno jeftini ali pristaju na svaku ponudu: malo daju pa malo i traže.

Da li mislite da će generacija studenata, odnosno budućih novinara uspeti da popravi sliku novinarstva u Srbiji?

Svaki visoko obrazovan novinar menja krvnu sliku medija u kome radi. Slika se neće promeniti dok su mediji u teškoj finansijskoj situaciji, dok se ne zna ko su njihovi vlasnici, dok urednici pristaju na uslovljavanja vlasti i oglašivača, dok ih ima previše za ovako malo tržište i nisku kupovnu moć gradjana. Novinarstvo prolazi kroz najveću krizu od svog postanka: mladi se okreću isključivo internetu, klasični kvalitetni mediji nisu im uopšte interesantni. Štampa jedva opstaje, prelazi na online varijante. Novac od reklama se seli u to novo novinarstvo. Mladi novinari bi trebalo da budu spremni na izazove ali su im talenat, obrazovanje i dobro poznavanje oblasti za koju su specijaliste i dalje najbolja preporuka u konkurenciji sa onima koji bi da udju u profesiju.

                                                             Milica Rašić

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s