Забрањена вожња за младе од поноћи до јутра

Влада је предоложила три кључне измене које ће важити за возаче до 21 године које чека низ забрана.

Прва измена је да возачи до 21 године неће моћи да возе аутомобиле јаче од 56 киловата по тони (76 коњских снага); друга измена, да неће моћи да возе од поноћи до шест сати ујутру. Трећа, можда и најбитнија измена јесте да возачи до 21 године чим добију девет казнених поена, морају поново да полажу возачки испит.

У кухињи Владе Србије се опет нешто крчка. Министар унутрашњих послова Небојша Стефановић и потпредседница Владе и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић решили су да зауставе лош тренд брзе вожње међу младима. Циљ је да се овим изменама закона, које ће важити од 1. јануара обезбеди сигурна вожња свим учесницима саобраћаја и спречи све већи број саобраћајних несрећа. Ове мере наћи ће се у предлогу измена и допуна Закона о безбедности саобраћаја на путевима, о којима ће гласати посланици Скупштине Србије. Министар Стефановић донео је ову одлуку на основу статистике која показује да се највећи број саобраћајних несрећа у којима учествују млади дешава у периоду од 5 до 6 сати ујутру.
Ове измене можда не би изазвале толико негативних коментара да није могућ други начин на који би се постигла безбедност у саобраћају. Да би се схватило понашање младих, морамо имати у виду друштвени и културни миље у којем се млади развијају, социјализују и сазревају и који ,,прописује модел правог мушкарца”. То подразумева, брзу вожњу под дејством алкохола и све то под паролом ,,што брже-то боље”. У циљу импресионирања својих вршњака млади се не плаше изазова не размишљајући о последицама које ти изазови са собом носе. Цео тај пакет друштвених девијација зачињен је насилним понашањем, под оправдањем-младост лудост. Из тога следи закључак, да доба дана као ни снага аутомобила, није суштински узрок све многобројнијих саобраћајних несрећа, јер и са 40 година се дешавају трагичне несреће на путевима Србије.
Измене закона које су најављене, доводе у питање многа права која су уставом загарантована. Закон о јавном реду и миру не предвиђа могућност да до кршења јавног реда и мира долази употребом моторних возила од стране лица млађих од 30 година или било којих других лица, што је аргумент у прилог тврдњи да се слобода кретања у смислу ЗОБСП не може ограничити ради заштите јавног реда и мира. С обзиром да ће младим возачима вожња бити забрањена у периоду од поноћи до 6 ујутру, да ли то значи да ће младим таксистима бити ограничено право на рад што је, да напоменемо- противуставно. Шта ће се дешавати са страним држављанима који ће се у том периоду наћи на граници Србије? Да ли то значи да ће бити заустављени, и до истека забране вожње мораће да чекају на граници? Међутим, уколико би страни држављани били изузети од овог ограничења онда би се то могло сматрати такође неуставним у смислу забране дискриминације- члан 21 Устава Републике Србије. Наведимо пример, ситуација где млади брачни пар мора до болнице јер се супруга порађа. Поставимо питање опет- да ли то значи да ће супруг у том случају прекршити закон јер вози у периоду забране да би супругу одвезао до болнице? Напоменимо, неискусан возач је и онај који у 45. или 50. години живота положи вожњу. Зашто се онда само узраст од 18-21. године дискриминише и тиме ускраћује право савесним а младим возачима да возе? И све то због оних који имају на десетине пријава а и даље су за воланом. Ако се са 18 година може гласати, зашто се не може возити?
Проблем је што се не користи пуна примена постојећих прописа у саобраћају, који имају рестриктивне елементе. Овакав начин решавања све већег броја саобраћајних несрећа, чини се најлакшим. Суштинско решавање овог проблема подразумевао би далеко захтевније мере и подизање свести да морамо да мењамо друштвени миље у којем млади одрастају. То значи да се млади другачије васпитавају и да се у школама на време стиче образовање о безбедносним и саобраћајним прописима. Потребно је променити размишљање младих, аргументима и институцијама које ће уједињено деловати, јер квазирешења која крше основне слободе, као и скупе обуке у ауто-школама, неће спречити младе да кришом возе.

Аутор: Сандра Петровић

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s