Korupcija na vrhu i ulična korupcija su posve različiti fenomeni

U okviru Međunarodnog studentskog festivala u Trondheimu u Norveškoj (ISFIT) imali smo priliku razgovarati sa novoizabranim predsjednikom Transparency International-a Joséom Ugazom. Ovogodišnji festival u Trondheimu bio je posvećen izazovu korupcije u kojoj se godišnje gubi 2 600 milijardi dolara, ili oko 5% ukupnog svjetkog BDP-a.

Koja je glavna razlika između tzv. korupcije na vrhu (grand corruption) i korupcije u koju su uključeni niži društveni slojevi?

Ono što danas zovemo uobičajenom korupcijom, onom na koju u nekim društvima nailazimo na dnevnoj bazi, vrlo se često može pronaći u zemljama trećeg svijeta gdje je korupcija gotovo pa normalna pojava i predstavlja način življenja. Takva korupcija omogućava da se nadopune osobna primanja ili da se uspne po društvenoj ljestvici. Sa druge strane kada govorimo o korupciji na vrhu, tada govorimo o jednom posve različitom fenomenu. Govorimo o korupciji koja uključuje visoko pozicionirane funkcionare ili još preciznije ljude koji posjeduju moć. To također mogu biti pojedinci i grupe van javnog sektora koji posjeduju značajnu ekonomsku ili političku moć. Druga stavka je da takav oblik korupcije podrazumijeva velike količine novca. Ovdje govorimo o iznosima koji se broje u stotinama miliona, ako ne u milijardama dolara. Kao treće, zbog ogromnih iznosa o kojima se po pravilu radi i prirode koruptivnih radnji, to su aktivnosti koje imaju snažan efekt na temeljna ljudska prava. Takve aktivnosti utiču na svakodnevni život ljudi, one doslovno ubijaju, narušavaju razinu kvalitete obrazovanja, stanovanja, sanitarnih uslova što sve povećava bijedu i opstruira razvoj.

 

Zbog čega smatrate da je neovisno istraživačko novinarstvo vjerojatno jedna od najvažnijih poluga u borbi protiv korupcije?

Ono što je do sada dokazano jeste da u većini zemalja u kojima je korupcija razotkrivena, ona nije bila razotkrivena od strane vlasti ili agencija za uspostavu vladavine prava, već u pravilu od strane novinara. Razlog tomu je što u mnogim zemljama u kojima je korupcija na vrhu prisutna, agencije koje su formalno zadužene za borbu protiv korupcije nalaze se pod kontrolom korumpiranih funkcionara. Ipak, kada u zemlji postoje neovisni mediji, to stvara mogućnost da se sumnjivi slučajevi istražuju i rasvjetljavaju. Ono što su neovisni mediji do sada postigli u borbi protiv korupcije je ogromno, i upravo zbog toga naša organizacija vjeruje da su nam neovisni istraživački novinari jedan od najsnažnijih saveznika.

Kako male zemlje sa ograničenim resursima poput Srbije mogu odgovoriti na izazove korupcije na vrhu koja vrlo često uključuju prekogranične koruptivne aktivnosti na globalnoj razini?

Postoje dvije razine na kojima se može odgovoriti na izazov korupcije na vrhu. Na lokalnoj razini može se raditi na mobilizaciji populacije u borbi protiv korupcije. Pokazalo se da kada se svijest o problemu osvijesti u širim društvenim slojevima i kada se vlastima počnu postavljati pitanja, stvari počinju da se mijenjaju. Sa druge strane, mi danas živimo u globaliziranom svijetu što omogućuje da se problemu pristupi i na globalnoj razini. Postoje brojne multilateralne institucije poput Ujedinjenih nacija, OECD-a, a pored njih i široki prostor koji zauzima civilno društvo koje na globalnoj razini odgovara na ovaj izazov. U slučaju Srbije koju ste spomenuli, radi se o zemlji sa ograničenim resursima za odgovor na izazove korupcije na nacionalnom nivou. Ipak, pored tih ograničenih nacionalnih resursa postoji i šira globalna arena u kojoj se mogu formulirati kampanje sa ciljem osvjetljavanja problema sa korupcijom u Srbiji. Apsolutno sam uvjeren da je i ovaj pristup realna opcija u borbi protiv korupcije na lokalnoj razini.

Izabrani ste kao novi predsjednik Trasparency Internationala. Koji su vaši glavni ciljevi u predstojećem periodu?

Moj primarni cilj je razvoj naše Strategije 2020 u kojoj ćemo prioritet dati našim nastojanjima da se reducira formalni i neformalni imunitet koji uživaju mnogi uključeni u slučajeve korupcije na vrhu. Usvojili smo kampanju koju smo nazvali No-Impunity Campaign u okviru koje je razvijena strategija koju nazivamo Razotkrij korumpirane. Kada govorimo o razotkrivanju korumpiranih govorimo o problemu kao što su off-shore kompanije. Započeli smo sa stvaranjem globalnog registra putem kojeg bi se ušlo u trag finalnim profiterima u lancima tih kompanija. Cilj nam je da svako ko želi znati ko stoji iza određene off shore kompanije može otići u registar i saznati informacije koje ih zanimaju. Ostvarili smo uspjeh u vezi toga na nedavnom susretu grupe G20 u Australiji gdje je grupa načelno usvojila ideju o uspostavi takvoga registra. Također, radimo na ograničavanju pristupa uključenih u slučajeve korupcije na vrhu zemljama na zapadu. Ono što se dešava je da stranke uključene u slučajeve korupcije na vrhu iznose profit stvoren u korupciji iz zemalja trećeg svijeta i odlaze u zemlje kao što su Ujedinjeno Kraljevstvo ili SAD ili npr. Francuska i time dodatno osiromašuju zemlje trećeg svijeta. Zalažemo se za uvođenje određenih limita koji bi ograničili mogućnost prebacivanja ukradenog novca i njegovog uživanja u razvijenim zapadnim zemljama. Ukratko, rekao bih da nam je fokus na kažnjavanju odgovornih, razotkrivanju korupcije i vjerojatno pokretanje pravnih postupaka kroz koje želimo zaustaviti slučajeve korupcije na vrhu. Naša organizacija u Francuskoj je npr. stavila pred sud slučaj imovine predsjednika Ekvatorijalne Gvineje Nguema Mbasogo, i time su uspjeli u zamrzavanja 300 miliona eura vrijedne imovine koja je ukradena iz Ekvatorijalne Gvineje i prenesena u Francusku. U budućnosti ćete nas vjerojatno vidjeti značajnije uključenima u ovaj oblik aktivnosti. Naravno, i u narednom periodu namjeravamo nastaviti sa svim onim što smo dobro radili i do sada. Nastavit ćemo naše aktivnosti u sustavu Ujedinjenih nacija, u institucijama koje pozajmljuju novac s namjerom zatvaranja rupa koje omogućuju korupciju. Mnogo je projekata koji su trenutno u toku, ali naš je fokus je na gore spomenutim aktivnostima.

Autor: Mirko Savković

* Tekst je objavljen u originalnom obliku I nije uređivan.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s