„Музика је крива за мој стил“

Интервју са илустраторком Андријаном Вешовић

zombijana 2.jpg

Двадесетпетогодишња илустраторка и оснивач пројекта „Црткамо“ Андријана Вешовић, познатија по свом псеудониму Zombijana Bones, говори за „Политиколог“ о томе колико је тешко младим уметницима да своју интелектуалну својину заштите на интернету, како је успела да од свог рада створи бренд и шта је највише инспирише у стваралачком процесу.

 

У Србији и региону, упркос постојању Закона о ауторским правима, ауторска права уметника и новинара и даље су лоше заштићена. Како се суочавате са овим проблемом?

Увјек има неко ко ће узети моју илустрацију и поставити је без потписа. Више пута ми стигну слике да је неко чак одштампао то и на мајици, иако их и ја сама штампам. Увјек замолим ту особу да то не ради и до сада је то било довољно. Када не буде, онда ћу да смислим шта ћу.

 

Ваши цртежи су специфични и лако препознатљиви. Како је текао процес изградње личног печата?

Процес и даље није готов. Мој стил се мијења из дана у дан, сваки дан волим да испробавам нешто ново, тако да процес и даље траје. Ако стил не би напредовао или се уопште не би мијењао, за мене би то био проблем. Немам објективан угао посматрања, тако да не знам колико је мој стил уникатан, мени изгледа као да није.

 

Колико је тешко младој особи да се истакне на домаћој сцени?

Ништа није тешко ако хоћеш да радиш. Ако нећеш да радиш и само гледаш друге како раде, онда је баш све тешко.

 

Од свог имена сте створили успешан бренд, те сада се могу набавити и ствари са вашим илустрацијама и потписом. Када сте одлучили да покренете своју линију мајица?

Нашла сам штампарију која добро обавља посао, а такође има и добре људе. Сарађујемо већ три године. Код сваке реализације је битно наћи добре сараднике, после је све лако.

 

Колико често се сусрећете са негативним коментарима у вези са својим радовима?

Ретко. Раније је било пецкања које ме је иритирало, али некако ми сад те ствари нису ни битне. Ако се некоме не свиђа то што радим, то је ОК, тако и треба, не може свима да се свиђа. Та особа неће доћи на моју изложбу, неће лајковати моје постове и то је све. Увјек ћу се фокусирати прво на људе који воле ово што радим и сви можемо да наставимо са својим животима.

 

Колико музика служи као инспирација за цртеже, с обзиром на то сте наклоњени панку и струјама алтенативне музике?

Потпуно. Никад се нисам бавила музиком, али ми баш помаже код свега креативног што радим. Обично, кад људи сазнају коју музику слушам, не могу баш да вјерују у то, али и то је у реду.

Који су извођачи највише имали утицаја на вас као особу и уметницу?

Има их више, али бих издвојила Have Heart, зато што ми је омиљени бенд на свијету, и Shelter, зато што је један од ријетких бендова после којег сам почела да размишљам другачије, стварно.

Како се борити са друштвеним притиском када се идентификујеш са покретом који још није добио већег одзива у региону?

Веганство ми је битно, али ми је straight egde још битнији. Обоје се доста провлачи кроз моје цртеже, често и кроз шалу, па људи не вјерују да сам sXe или веган. Кад је реч о томе како људи реагују на то што сам straight edge и веган, то је већ индивидуално. Углавном сам у секти или јако досадна, па сам зато straight edge, а веган сам због моде и зато што сам у секти и јако досадна. Ја сам раније стално говорила да никад никог нећу тјерати да буде ни једно ни друго, али пошто ми људи досађују и без мог наговарања на неке боље одлуке у животу, онда ћу и ја да смарам. Углавном, знам шта сам изабрала за себе и, ако неко хоће да се прикључи, бићу срећна, али ако неће и то је ОК, не можемо сви у исто да вјерујемо.

Straight Edge

Straight Edge (понекад скраћено sXe или означено XXX или само X) је субкултура хардкор панка, чији следбеници се суздржавају од употребе алкохола, дувана и других стимулативних супстанци, што је реакција на ексцесе панк субкултуре. Неки то проширују и на уздржавање од промискуитетног секса, вегетаријански или вегански начин исхране и кофеин или лекове. Термин Straight Edge је усвојен од 1981, због песме Straight Edge коју је објавио панк бенд Minor Threat.

 

Биографија

Андријана Вешовић је дипломирала на Факултету за визуелне уметности Универзитета „Медитеран“ у Подгорици, на смеру Дизајн визуелних комуникација. По завршеним студијама, радила је на неколико пројеката који су имали великог одзива у јавности: „Зомбијана црта твитер“, „Црткамо“, „Следеће стајалиште“ и „Паук Душан“. До сада је имала петнаест изложби у Србији и суседним земљама и објавила више од 600 илустрација.

Ауторка: Сандра Јовићевић

Оставите одговор

